Hvordan gør du en kvinde lykkelig? Selvfølgelig skal en kvinde selv tage ansvaret for at blive lykkelig, det er ikke op til andre. Men derfor vil du vel gerne vide, hvad du kan gøre, for at gøre livet lyst for den kvinde, du elsker.
Hvis der er noget der virker godt, så er det ordet: Ja!
Når kvinden siger: ”Skal vi ikke cykle en aftentur?” så bliver hun glad, hvis du siger: ”Jo”! Når hun siger: ”Jeg har lyst til thai i dag”, og du siger: ”Jamen så henter jeg da noget thai”, så får du smilet frem på hendes læber. Eller når hun fortæller noget fra sin dag, og du sætter dig ned og lytter på det, uden at skifte samtaleemne, og uden at tro at I skal sidde og diskutere meninger. Hvis du bare lader hende styre snakken, hvis du bare siger JA til hendes samtale, og til hendes emner, så føler hun sig lyttet til, set - og elsket!!
Der er ikke noget værre for en kvinde end ordet Nej! Hun hader modstand, og negativitet. Hvis hun siger: ”Skal vi ikke anrette en lille dam ude i haven” og du siger. ”God idé! Lad os tage ud og se på udstyr i morgen.” så er lykken virkelig i hus! Eller ”Jeg tror jeg vil på malerkursus i Grækenland” og du svarer: ”Det lyder da fantastisk. Det er da lige det, du skal!!” Så vil hun føle sig stærk og fri.
Det er så skønt at blive bakket op i sine idéer. Hvis vi får mange JA’er, bliver vi ikke bitre og ulykkelige. Vi skal støttes i vores lyster og indfald. Vi skal bakkes op. Så blomstrer vi!!
Lad os alle råbe det i kor: JAAAA!
Knus fra Joan.
Skrevet af: Joan Ørting
Oprettet: Tirsdag d. 27. 01 2009
Opdateret: Mandag d. 02. februar 2009
Skriv en kommentar
Kommentarer (29)
Ja-mændene ender som slaver!
(27-1-2009 | 16:35:40)
af: Kaj
Hvor blev der lige af den med at manden skal sætte grænser og styre!!???
Kvinder er sjældent realistiske og nogen gange forlader de netop manden, fordi han bare sige ja og ikke giver modspil. Så jeg forstår ikke det du skriver.
Hmmm tildels vil jeg gerne give Kaj ret !!
Det er godt og dejligt med modstand, for mit vedkommen ihvert fald, men som Joan skriver så gider jeg ikke have modstand og negative kommentar når jeg feks fortaller om min dag eller om mine ideér !
Det har jo været MIN dag, og jeg vil gerne have at min kæreste lytter til hvad jeg har at sige, præcis som jeg lytter når han fortæller om hans dag.
Hvis jeg bliver mødt med modstand og negative bemærkninger, giver jeg da ikke dele min dag med ham......jeg ved at dette også gælder flere at mine veninder, og ja det har faktisk være en at grundene til at de er gået fra deres mænd/kærester. Fordi han IKKE har støttet dem men givet dem for meget modstand.
Enig!
(27-1-2009 | 19:14:48)
af: Marianne
Jeg er enig, men den gælder begge veje! Jeg fatter ikke dem som søger så meget modstand; der er da nok modstand i at få hverdagen til at fungere! Så har jeg personligt ikke behov for en mand som siger Nej! Hvad med at prøve ordet Måske, hvis ikke det er et Ja ?
(Ps, jeg snakker ikke om nikkedukker, bare ganske almindelig åbenhed og kærlighed! :-)
Signe
(27-1-2009 | 19:24:33)
af: Dit navn
Det var dejligt at høre, jeg giver Joan helt ret. Jeg er træt af at diskutere med 10 sandsække bare fordi jeg vil noget...Det er virkligt tankevækkende!
Får vi så JA ud over onsdag og lørdag :0)
(27-1-2009 | 20:30:41)
af: Bo Petersen
Kære Joan
Hvad skal I med mange ja'er når det er en mærværende, nysgerrig og åben mand I ønsker.
Om I skal have modstand må Kaj klare - vi skal efter min mening udfordre hinanden hele tiden - hele tiden få det bedste frem i hinanden - udfordre til udvikling.
Udfordringerne kommer af sig sselv, når vi er nærværende og oprigtig interesserede i hinanden. Når kæresten fortæller så vær nysgerrig - lyt og stil relevante spørgsmål - udforder gerne med pli - vær åben over for det der kommer.
Det handler mere om nærvær, nysgerrighed og åbenhed - når vi er det kan et nej være lige så godt som et ja.
Nogle gange (ofte) er det i samspillet og udfordringen de bedste løsninger findes.
Måske er det slet ikke hendes eller hans idé, der er den bedste - måske er den fælles løsning som vokser ud af nærværet langt bedre ;o))
Er du lykkelig n Joan ;o))
Knus Bo
Skriv en overskrift
(27-1-2009 | 22:31:43)
af: Catharina
Ja, jeg må indrømme, at her er jeg ikke enig med dig. Det handler om noget helt andet ..... hvis vi var meget bedre til at tage ansvaret for eget liv, blive på vores egen banehalvdel og ikke projicere os selv over i modparten, så vil forholdet blomstre i ærlighed og respekt for hinanden .... så bliver det et hjerte møde fremfor et ego møde, hvor det drejer sig om bytte-projekter - hvis du gør det, så bliver jeg glad ..... Vi skal møde hindanden der hvor vi er ... kan vi det, så er det med hjertet i ren kærlighed!
Nå, det er en længere snak .....
Skriv en overskrift
(27-1-2009 | 22:33:36)
af: Catharina
Jeg fik vist ikke skrevet, at det er dig Joan jeg ikke er enig med ... smiley!
sig nu bare for helvede:
(28-1-2009 | 0:20:44)
af: Frederik
JA!
Jeg fatter anyway pointen. Ja, der kan være lige så meget kærlighed i et NEJ.
Men det er jo ikke pointen i indlægget, vel?!
Joan Ørting er ikke-kvalificeret til noget
(28-1-2009 | 23:6:32)
af: Dit navn
Nu har jeg undersøgt tingene og hun står listet som hverken sexolog eller par-terapeut. Altså er hun ikke i besiddelse af nogen af de omtalte uddannelser, hvorfor hun derimod er en kvaksalver.
Det er muligt, at hun er sød og tilnærmelsesvis kvalificeret, og dog, men hun besidder ingen af de to uddannelser, som er listet.
Hvis I forsætter med ”falsk markedsføring” herunder at tilskrive Joan Ørting uddannelser, som hun ikke er besiddelse af, så indgir jeg en klage til relevante instans. For at kunne ”smykke” sig med tilter, som de nævnte, så er det nødvendigt, at man er i besiddelse af disse, som værende kompetence-givende, og derfor med et officielt stempel. Eneste måde hvorpå man kan være sexolog, er som klinisk sexolog, dette med en uddannelse, som tager udgangspunkt i følgende: Sociolog, læge eller jordmoder. Disse tre uddannelser gir adgang til en kvalificeret uddannelse som sexolog.
Joan Ørting har ingen af de nævnte, og kan derfor ikke være hverken sexolog eller parterapeut. Jeg ser gerne, at man som professionel avis gør opmærksom på dette forhold, og ikke tilskriver en ikke-fag-uddannet person nogle kvaliteter, som denne ikke er i besiddelse af. Ellers vil jeg gå videre med sagen til rette myndighed.
Sendt til Ekstra Bladet.
Rettelse til " Joan Ørting er ikke-kvalificeret til noget"
(29-1-2009 | 9:46:46)
af: Dit navn
Jeg må jo desværre trække dette tilbage, da det viser sig, at sexologi er en privat-uddannelse og derfor ikke skal have et officielt stempel. Derfor kan Joan smykke sig med titlen "sexolog"
Derfor er det naturligvis op til den enkelte, at vuderer den faglige indsigt, men på et så vigtigt punkt, som netop det seksuelle burde offentlige retningslinier være en del af uddannelsen. Dette er desværre en mangelvare indenfor det sexologiske, hvorfor JØ’s råd og “vejledning” bør tages med samme lethed, som uddannelsen til sexolog.
Men ret skal være ret, og hun har lov til, at kalde sig dette.
Skriv en overskrift
(30-1-2009 | 17:59:27)
af: Kaj
Den med at vi bare skal være åben og ærlige, og møde hinanden med kærlighed og gensidig respekt - det lyder meget sødt, men vi må jo nok erkende at verden ikke er så lyserød. Maria, jeg kan forstå på dig at det lidt handler om situationen og sammenhængen!
Jeg synes det er vigtigt at bemærker joans ord i første afsnit, så det ikke ender med at alle mænd skal uddanne sig som coach, så de kan leve op til kravet om den perfekte og super "professionelle" mand, hvor det er mandens ansvar at gøre kvinden lykkelig! Problemet er jo at kvinder, tror jeg, forelsker sig i det som manden lige tilfældigvis får hende til at føle, der således kan skifte som vinden blæser.
Hvordan forholder det sig forresten den anden vej rundt, hvor gode er kvinderne til at sige "ja" til manden? (Husk især at sige ja, når han foreslår farven på gardinerne eller hvor lamperne og sofaen skal stå, eller farven der skal males i soveværelset, lol )!!!
Modstand
(2-2-2009 | 20:47:23)
af: JLS
hej jeg ved at der og¨å er mange kvinder der vil have modstand i stedet for at manden gør alt for hende og det er også godt engang imellem at sige nej så hun også ved at du ikke vil gøre alt og at hun selv skal gøre noget engang imellem.
Modstand
(3-2-2009 | 21:18:43)
af: Niels
Min kæreste forlod mig, til dels fordi at jeg ikke satte grænser for hende og gav hende nok modstand. Jeg troede at hun ville blive glad hvis jeg stod på "pinde" for hende - men nej...
Selvfølgelig...
(5-2-2009 | 8:36:50)
af: Zilverado
er det fedest at få et JA, og selvfølgelig er det da den bedste grobund for et sundt parforhold,
MEN det er jo blot én af mange discipliner, som i parforholdet skal beherskes. Det er jeg overbevist om at også JØ ved. Og der kunne jeg måske godt have tænkt mig, at artiklen bredte sig lidt mere over disse andre ting, eller i det mindste kundgjorde, at det at sige JA ikke er nok i et parforhold.
Skriv en overskrift
(17-2-2009 | 21:15:30)
af: Berit
mener da at mange kvinder også har et stort behov for romantik i sit liv,
rettelse
(18-2-2009 | 23:20:54)
af: patricia
Til dit navn:
Alle med en sundhedsfaglig uddannelse på minimum 3 år kan uddanne sig til klinisk sexolog med autorisation og det er netop forskallen på Joan Ørtings uddannelse og den der udbydes ved dansk forening for klinisk sexologi at de der har taget uddannelsen der er autoriserede sexologer, mens de der har taget uddannelsen ved JØ ikke opnår autorisation. Og det er ikke kun læger, jordemoder og sociolog der giver adgang til den autoriserede uddannelse, men som tidligere skrevet alle sundhedsfaglige uddannelser på min. 3 år, der imod kan kun de som har en sundhedsfaglig uddannelse på min. 4 år opnå specialist uddannelsen. Men pyt nu med det - det er jo fedt at JØ sætter fokus på de forskellige ting som man går og tumler med i livet og hendes uddannelse er ko ikke nødvendigvis dårligere end den anden.
meget at fortælle
(1-3-2009 | 12:13:15)
af: sinne
vi har haft problemer siden 86 med vores sexliv da min mand er impotent jeg er 63 min mand 69 hjælp os
Dybt tragisk artikel
(18-3-2009 | 22:24:19)
af: Erik
Når først en kvinde læser det du skriver går det da først helt galt..!! Kvinden ser et drømmescenarie i altid at kunne få et JA.
Jeg vil da gerne lige sige tak for du ødelagde min kærestes aften for det her. Efter hun havde læst din artikel følte hun sig pludselig dybt ulykkelig.
Som selvstændig i en tid hvor finanskrisen betyder ekstra meget arbejde for mig, har jeg ikke altid overskud til at skulle sidde med JA-hatten på. Hvis ikke der er plads til et NEJ eller "det har jeg ikke lige overskud til i aften" i jeres liv, så har I godt nok et seriøst problem, for det vil I støde på hver eneste dag gennem hele livet.
Jeg synes ærlig talt du skulle tænke lidt på, at skrive artikler der rent faktisk skaber lykke, i stedet for ulykke.
Tusind tak!
ja er et ja
(21-3-2009 | 21:49:55)
af: jørgen
Det blev sagt i kirken og er svar på den kærlighed man vil dele hele livet.
Men virkeligheden er at harmoni bygger på tillid og respekt, mister man den går det parforhold i stykker
Hvad??????
(24-3-2009 | 21:11:51)
af: g6r
Det er da noget værre VÅS.....
Vejen frem er da et naturligt
MODSPIL....
Og ikke en JA-mand der står og nikker og bukker
ja mænd er til grin
(9-9-2009 | 12:34:55)
af: ole
sludder og vrøvl, en kvinde skal holdes på plads ligesom i sex livet, tag kællingen hårdt i røven og hun vil elske dig for det.....
Overskriften er forkert !
(15-9-2009 | 18:6:20)
af: Dit navn
Den burde hedde noget i stil med:
SÅDAN BLIVER DU ET ÆGTE SKVAT OG FULDTIDS TØFFELHELT.
Vor Herre bevares for en omgang pladder.
HÆHÆ
(30-9-2009 | 22:7:33)
af: M
Joan, gamle rødstrømpe chauvanist. Har folk, der medregnet både kvinder og mænd, ikke opfattet dette? Det handler ikke blot om, at hun er kvinde, men om, at hun, koste hvad det vil, vil have magten. Hvis man læser med på EB, tegner der sig et billede af en rødstrømpe fra 70erne der reelt tror at vi mænd gider at sige JA til alt der kommer i mod os. NEJ gu gør vi røv, og i vil heller ikke have et lykkeligt forhold hvis i endelig finder en mand i kan trumfe til at sige JA hver gang. Hvis min kvinde opførte sig som en hystade, eller ikke var glad, fordi jeg ikke lige synes det var en god idé, at hun købte en for dyr kjole i en tid hvor der slet ikke er råd, så kan man forvente et nej. Og hvis der tilmed ikke bliver udvist respekt for et nej, og hun ligesom Joan, sætter sig pigefornærmet med armene over kors, og siger at det ikke gør mig lykkelig, SÅ SMID HENDE PÅ PORTEN. Det må stå klart for enhver af de piger og kvinder der læser med her, at Joans fremgangsmåde IKKE er specielt smart, hvis man ønsker et godt forhold til en mand. Ønsker man derimod at knalde med flere forskellige som 40 årig, så kan man modtage råd af Joan....
Værsgo, fra en helt almindelig hetero mand, med et fremragende forhold, tilsidesætter man respekten for modparten eller styrer man modparten med ens adfærd, med en sig nu JA holdning, så er man selv ude om hvor man ender i sidste ende.
I stedet vil opfordre de kvinder der læser med, om at tage ansvar for jeres forhold, og for selv at aktivt være den der er med til at gøre JER lykkelige....
ALtså
(7-1-2010 | 13:0:14)
af: Merete
Jeg har med glæde læst artiklen og jeg syns nu godt nok at der er nogle meget upassende kommentarer til dette indlæg. For det første så handler artiklen om hvad kvinder har brug for - men for det andet så er det en viden der bliver givet videre og så kan man i et forhold få det til at lykkedes. Hvis det var så simpelt at "diktere" hvordan alle forhold skla fungere så var der nok ikke så mange skilsmisser. Så læs hvad der står i artiklen og brug det i det omfang der passer ind i jeres forhold. Istedet for bare at rakke ned på Joan. Jeg syns sku hun gør det godt.
Tøffelhelt
(23-2-2010 | 16:4:58)
af: L.H.
Skal manden bare indordne sig og nikke ja til alt, så er han jo en underdanig hund der ikke selv har nogen mening. Så kan man sku lige så godt leve allene. Ens selvrespekt forsvinder jo totalt. Det må være et sammenspil hvor kvinden og manden er lige, og kvinden også må give sig til tider.
Ja hvis man ikke har noget at snakke om...
(11-6-2010 | 8:36:58)
af: Peter
Den her artikel er det rene vås, ja sorry kommentaren, men det passer da kun på par som absolut ikke har noget at snakke om, hvis man bare siger 'ja' hele tiden, bliver kvinden da til sidst uinterresseret.
De fleste vil have en eller anden form for modspil, men vi mænd vil sgu også gerne have at kvinder spørger os om noget, gør noget for os, så manden ikke bare er underdannig hele tiden. Kvinden skal jo ikke tro hun kan få os mænd til alt, bare fordi hun har en mis imellem benene, som vi så gerne vil have.
Man skal ikke udsætte sig for ting man ikke gider som mand f.eks at shoppe og lign. det kan hun gøre med hendes veninder, vi må sige fra og stritte med brystkassen istedet for det der. Giv os noget igen også, lav en god hjemmelavet burger med cola til os indimellem imens vi ser en god fodboldkamp :-)
Sune
(11-6-2010 | 11:11:49)
af: Sune
Det samme gælder den anden vej.
Hvis manden siger: "Jeg kunne da egentlig godt bruge en guffer mens jeg sidder her og ser fodbold, og hvis du lige gider tørre op efter og så hente en øl ude i køleskabet bagefter?"
Så bliver han glad, hvis du siger: "Ja! God ide! Det klarer jeg, og jeg skal nok lade være med at dække for fjernsynet"